A hinduizmus és a buddhizmus számára a mandalák fontos jelképek, lelki és rituális szimbólumok, az univerzum képviselői. A mandala elnevezés tulajdonképpen egy ősi szanszkrit szó, melynek jelentése kör, ami nem meglepő, hiszen a mandalákat elsősorban valóban a koncentrikus körök jellemzik más geometriai alakzatokkal kombinálva...

INDIA - RAJASTHAN CSOPORTOS KÖRUTAZÁS

INDIA - RAJASTHAN CSOPORTOS KÖRUTAZÁS  5*

India
Indulások: 2024.11.08-tól
Időpontok: 2 db
Ellátás: reggeli
Besorolás: 5*
Szállás: Hotel
Utazás: menetrendszerinti járattal

Csoportos körutazás magyar idegenvezetővel Delhi – Udaipur – Ranakpur – Jodhpur – Puskar – Jaipur – Abhaneri – Fatehpur Sikri – Agra – Delhi

Rajasthan India koronájának tündöklő ékköve, ahol felfedi magát a lenyűgöző ország igazi arca. Masszív erődök és légies paloták fogadnak a varázslatos tartományban, melynek kapuja Jaipur, a rózsaszín árnyalataiba öltöztetett város. Rajasthan a legszebb színek otthona: a vörös turbánok és libbenő szárik ragyogó árnyalatai visszaköszönnek az épületek pompás homlokzatain és belső díszítésein egyaránt. Jodhpur színe a kék: az erődváros kékre festett házai szinte ragyognak a napsütésben. Rajasthanban az egykori rádzsput hercegi államok gazdagságát jól tükrözik a részletgazdagon díszített, mesés szépségű épületek. A maharadzsák földje csupa titok és talány, melyet egyszer az életben látni kell, hogy jobban megértsük s érezzük Indiát, ezt a semmihez sem hasonlítható, csodálatos országot.

1. nap • Budapest – Delhi

Elutazás repülőgéppel Budapestről átszállással Indiába a kora délutáni órákban.

2. nap • Delhi – Udaipur

Érkezés a reggeli órákban Delhibe, majd átszállás és továbbutazás belföldi repülőjárattal a tavakkal és pazar márványpalotákkal teli páratlan Udaipurba. Transzfer a szállodába. Szállás Udaipurban, vacsora a hotelben.

3. nap • Udaipur

Reggeli után a Fatehsagar-tó és a Saheliyon-ki-Bari kert felkeresése, majd Rajasthan állam legnagyobb palotájának, a Városi palotának a megtekintése, mely közel két hektáron terül el és részben múzeum, részben az uralkodó leszármazottjainak otthona, valamint luxusszállodaként is működik és a palotaszigetekkel beépített Pichola-tóra néz. Ragyogó lakosztályok, fogadótermek, dekoratív freskók, kiállítások találhatók benne. Később a Jagdish templom felkeresése, melyben egy fekete kőből faragott Visnu-szobrot őriznek. Délután csónakázás a festői a Pichola-tavon, amelyből a Jag Mandir és Jag Niwas palotaszigetek emelkednek ki. Szállás Udaipurban, vacsora a hotelben.

4. nap • Udaipur – Ranakpur – Jodhpur

Reggelit követően utazás Ranakpurba, ahol a dzsaina vallás egyik legnagyszerűbb remekműve, az Adinath templom megtekintése. A dzsainizmust az i.e. VI. században alapították, minden élőlény tiszteletén alapszik. A Taj Mahalhoz hasonlóan Makranában fejtett fehér márványból faragott, hihetetlen aprólékossággal megmunkált oszlopok, csarnokok, domborművek ékesítik a templomot. Továbbutazás a kékre meszelt házairól is ismert Jodhpurba, a Thár-sivatag szélénél. A szárazföldi kereskedelmi útvonalon meghatározó központtá vált, gazdag paloták és tíz kilométer hosszú fallal körülvett nyüzsgő bazár színesíti. Szállás Jodhpurban, vacsora a hotelben.

5. nap • Jodhpur

Reggelit követően a 122 méter magasan a város fölé tornyosuló Mehrangarh erőd megtekintése, melyet több ízben építettek és toldottak meg a századok során. A zord homokkő erődítmény belsejében pompázatosan díszes, aprólékosan megmunkált paloták találhatóak. A múzeumban látható többek közt az arannyal és festéssel díszített Phool Mahal terem, a jodhpuri uralkodók fehér márványtrónja, a festett famennyezetű Takhat Mahal, a tükör és aranyfólia díszítésű Moti Mahal, avagy a Gyöngy palota. Később a Jaswant Thada, II. Jaswant Singh síremléke és a XX. században épült Umaid Bhawan palota megtekintése kívülről. Szállás Jodhpurban, vacsora a hotelben.

6. nap • Jodhpur – Puskar – Jaipur

Reggeli, majd továbbutazás Puskarba, ahol közel négyszáz templom és számos tó található, melyek a legenda szerint Brahma, a Teremtő kezéből kihulló virágszirmokból keletkeztek. Később a Brahma templom, majd a dél-indiai stílusú Rangji templom és a Puskar-tó megtekintése, mely közel 52 ghattal rendelkezik, melyet fürdőzésre és egyéb ceremóniákra használnak. Továbbutazás és szállás Jaipurba, és vacsora a hotelben.

7. nap • Jaipur

Reggeli, majd városnézés Jaipurban, a mesés bazárok, gazdag paloták, ún. havelik városában. Rajasthan állam kapuja, Jaipur az ország egyik legnagyobb és legrégebbi ékszerkészítő központja; a zománcozás és a drágakő berakás a leghíresebb technika. Utazás a városon kívül található Amber erődhöz, mely egykor uralkodók székhelye volt. Az erőd masszív falai mesés palotákat, pazar termeket, gyönyörű templomokat és gondozott kerteket rejtenek. Később a Man Sanggar-tó és a Jal Mahal palota megtekintése kívülről, majd megállás a Hava Mahalnál – a gyönyörű Szelek palotájánál. Látogatás az 1728-ban alapított Jantar Mantar obszervatóriumnál, melynek kőből és fémből készült precíz műszerei ma is használhatók a bolygók és csillagok helyének meghatározásához. A városnézés következő állomása a Városi palota, a maharadzsa lakhelye, mely különlegesen szép ötvözete a mogul és a hindu stílus építészetének. Később a Birla templom felkeresése. Szállás Jaipurban, vacsora a hotelben.

8. nap • Jaipur – Abhaneri – Fathepur Sikri – Agra

Reggel utazás Agra felé, útközben megállás Abhaneri lépeskútjánál: az esővízgyűjtőt az i.e. XVIII-IX. században építették és 3500 lépcsőfok vezet 13 emelet mélyen az aljáig. Az építmény nem csak kivételes szépségű, de a világ legmélyebb lépeskútja is. Később látogatás Fatehpur Sikriben, a vízhiány miatt elnéptelenedett városban, mely a XVI. században Akbar mogul sah uralkodása alatt volt a birodalom központja. 1986-ban az UNESCO Világörökség védelme alá került a különleges, vörös homokkőből épült város, mely a mai napig inspirálóan hat India építészeire. A szellemvárosban található többek között Salim Chisti sírja, a gyermektelen asszonyok zarándokhelye és az 1000 hívőt befogadó császári mecset. Továbbutazás Agrába, mely a mogul uralkodók székhelye volt a XVI – XVII. században. Vacsora a hotelben. Szállás Agrában.

9. nap • Agra - Delhi

Kora hajnalban a világhírű, fehér márványból készült Taj Mahal, megtekintése, melynek szépsége páratlan. A lélegzetelállító épületegyüttest Sah Jahan építtette a XVII. században tizennegyedik gyermekük szülése közben elhunyt felesége, Mumtaz Mahal emlékére és az iránta érzett örök szerelme jeléül. India legismertebb épületén 1632-től huszonkét éven keresztül dolgozott közel húszezer munkás több mint ezer elefánt segítségével. A fenséges műemlékegyüttes tökéletes arányaival és szimmetriájával, nemes anyagaival, gazdag díszítésével és a hozzá kapcsolódó legendákkal számtalan művészt is megihletett. Visszatérés a hotelbe, reggeli, majd később a Jamuna-folyó partján álló Agra erőd felkeresése. A vörös homokkőből épült erődítményben paloták, díszes termek, udvarok, galériák, háremek, börtönök, XIX. századi brit katonai barakkok találhatóak. Délután utazás és szállás Delhiben, vacsora a szállodában.

10. nap • Delhi

Reggeli után városnézés a világ legrégebb óta folyamatosan lakott városában, mely megannyi birodalom központja volt már. Újdelhi és az óváros nevezetességeinek megtekintése kívülről. A városnézés a 72 m magas, lenyűgöző Qutub Minarnál veszi kezdetét, melyet Hindusztán hetedik csodájaként tartanak számon. Újdelhiben látogatás Humayun uralkodó mauzóleumánál, majd az India kapu, az impozáns Rajpath sugárút, mely a Vijay Chowk, avagy a Győzelem terén zárul és kormányhivatali épületeknek ad otthont. Ó-Delhi 1649 és 1857 között a mogul birodalom központja volt. Látogatás az 1648-ban épített Vörös erődnél, mely az egykori mogul hatalom jelképe, majd India legnagyobb mecsetének, a Jama Masjidnak és Mahatma Ghandi nyughelyének, a Raj Ghatnak a megtekintése. Később az óvárosi Chandni Chowk bazárjainak felfedezése riksákkal. A szállodai szobákat a késő elutazásig használhatják utasaink. Vacsora, majd éjjel transzfer a repülőtérre.

11. nap • Delhi – Budapest

Kora hajnalban hazautazás egy átszállással. Megérkezés Budapestre a déli órákban.

Minimum létszám 15 fő.

1 099 500 Ft/fő-től +

A hinduizmus és a buddhizmus számára a mandalák fontos jelképek, lelki és rituális szimbólumok, az univerzum képviselői. A mandala elnevezés tulajdonképpen egy ősi szanszkrit szó, melynek jelentése kör, ami nem meglepő, hiszen a mandalákat elsősorban valóban a koncentrikus körök jellemzik más geometriai alakzatokkal kombinálva.

Legalapvetőbb formájuk a négyzet, melyen belül több koncentrikus kör, vagy egy kisebb méretű négyzet található. A műveket hagyományos ikonográfiával díszítik, melyek magukban foglalják a geometriai formákat és az ősi, spirituális szimbólumokat egyaránt. A tibeti buddhizmus mandalái úgynevezett dul-tson-kyil-Khor-ok, ami színes pormandalákat jelent.

Eredetileg a mandalákat nem természetes, megfestett homokból készítették, hanem összetört színes kövekből, melyek néha féldrága és drágakövek voltak. Olyanok, mint például a lapis és a lazuli a kék színük miatt, vagy a rubin a vörös színért és így tovább.

Manapság a sima fehér köveket lecsiszolják és színes, átlátszatlan festékkel vonják be őket, így érik el ugyanazt a hatást. A mandalák készítését egy megnyitó előzi meg, amelynek során a szerzetesek mantrákat énekelnek, valamint furulyákon, dobokon és cintányérokon játszanak.

Ez után kezdődik a komoly munka. Legelső lépésként alaposan kimérik és felrajzolják a mandala körvonalait egy sima felületre, általában krétával vagy ceruzával, vonalzók és körzők segítségével. Miután az alapja kész, több millió homokszemcsét kell gondosan a meghatározott helyére juttatni. A szemcséket egy keskeny fém tölcsér, az úgynevezett chakpur segítségével juttatják a kívánt helyre, mégpedig úgy, hogy a tölcséren lévő rovátkák segítségével, azokon egy fém rudat végighúzva a szerzetesek megrezegtetik a tölcsért, melyből ennek hatására a szemcsék elkezdenek kihullani.

Tradicionálisan négy szerzetes dolgozik egy mandalán, mindenkinek egy-egy negyed jut. Hatalmas türelem szükséges ahhoz, hogy az ábrát belülről kifelé haladva létrehozzák. A munkálatok több hétig is tarthatnak, mivel óriási munkát és odafigyelést igényelnek a bonyolult és részletes ábrák.

Annak ellenére, hogy hatalmas és igen kemény munkába telik egy-egy mandala megalkotása, a művek igen rövid életűek. Nem sokkal azok befejezése után, a szerzetesek tönkreteszik, azt szimbolizálva, hogy semmi sem tart örökké. A homokot összesöprik, majd egy csuporba teszik, amit selyembe tekernek, ezután pedig elviszik a folyóhoz, ahol visszajuttatják azt a természet körforgásába.